Blog

Az üzleti terv részei

Hogyan épül fel az üzleti terv?

Az üzleti terv felépítése és megalkotásának sorrendje nem véletlen. A legfontosabb célja, hogy valóban egy gyakorlatias és a szorgos munkanapokon érdemben használható dokumentum legyen. Ha már dolgozol vele, időt és energiát fektetsz bele, érdemes céltudatosan és jól csinálni. Megmutatom hogyan!

A terv felépítése átfogóan tartalmaz minden olyan létfontosságú területet, amely egy vállalkozás hatékony működtetéséhez szükséges. Van, aki csak üzleti tervezéskor jön rá, mennyire háttérbe szorult egy-egy kulcsfontosságú terület. Az üzleti terv, nem csak keretet ad és irányt mutat, de egy sorvezető is a mindennapi feladat rengetegben, egy eszköz, ami fókuszban tart, hogy ne csupán megálmodd, de el is érd a kitűzött céljaidat. Itt az ideje, hogy a tűzoltás helyett hatékonyan cselekedj!

Milyen részei vannak?

Az üzleti terv a következő fő részekből áll:

  • Vezetői összefoglaló
  • A vállalkozás rövid bemutatása
  • Marketing/piaci terv, háttérelemzés
  • Termék, gyártás, tevékenység bemutatása
  • Emberi tényezők, humán források (vezetők, képesítések, munkaerő szükséglet)
  • Pénzügyi terv
  • SWOT analízis – előnyök és kockázatok elemzése
  • Megtérülési számítások, egyes alternatívák bemutatása
  • Mellékletek, számítások, kalkulációk

Miért ezek a részei?

Az üzleti tervedet, alapvetően saját használatra készíted, ezért először az alábbi öt fő kérdésre válaszolj magadnak:

  1. Kinek, milyen problémájára nyújtok megoldást termékemmel/szolgáltatásommal?
  2. Miért fognak örömmel fizetni az ügyfelek termékemért/szolgáltatásomért?
  3. Mit akarok elérni vállalkozásommal? Mi a személyes motivációm?
  4. Mit, mikor, hogyan kell megtennem, hogy ezt meg tudjam csinálni?
  5. Mire van szükségem ahhoz, hogy elérjem, amit szeretnék?

Az első lépés, hogy elkezd összegyűjteni azokat az adatokat, amelyek szükségesek az ötleted megvalósíthatóságának alátámasztására. Mik ezek?

  • Célcsoport. Találd meg a célcsoportod, akinek el akarsz adni. Nekik mire van szükségük, miért hajlandóak fizetni? Hogy tudsz nekik értéket teremteni?
  • Piackutatás. A piackutatás megmutatja, hogy van-e helye a termékednek, szolgáltatásodnak, esetleg egy piaci rést tudsz-e kiszolgálni vele.
  • Erősségek. Gondold végig milyen erősségeidre építheted a vállalkozásod és hol vannak azok a pontok, ahol külső segítségre (munkatársakra, szakértőkre) lesz szükséged és erre milyen pénzügyi keretet kell szánnod.
  • Együttműködő partnerek. Járj alaposan utána, kiktől milyen terméket, szolgáltatást kell igénybe venned a saját vállalkozásod és termelésed működtetéséhez.
  • Erőforrások. Szedd össze milyen eszközökre, berendezésekre van szükséged a vállalkozásod működtetéséhez és ezeknek milyen költségei vannak rendszeresen vagy egyszeri alkalommal.
  • Megvalósítás. Alakítsd ki az üzleti koncepciót, amely alapján értékesíteni akarod a termékedet/szolgáltatásodat.
  • Stratégia. Alakítsd ki az üzletvezetési stratégiád is, a módszereid, ahogyan a cégedet vezetni akarod.
  • Bevételterv. Becsüld meg a várható bevételt és az ütemezésüket.
  • Költségterv. Kalkuláld a költségeidet és azt, mikor kell majd ezeket kifizetned.

Nagyon fontos tehát, hogy első lépéskor szedd össze mit és mikor kell csinálnod, mert ebből fogod átlátni, mikor, mire, kire és mennyiért van szükséged a megvalósításhoz.

Ha úgy indítasz el egy vállalkozást, hogy első lépésként kibérelsz egy nagy irodát, azt teljesen berendezed, felveszel fél tucat munkatársat és még megveszel egy hatalmas telket is, hogy majd ott építed meg a gyárad, nos, azon kívül, hogy a pénzed pillanatok alatt elfogy, más nem fog történni. Adatok és információk kellenek és egy nagyon alapos stratégiai, koncepcionális és megvalósítási tervezés. A jelentős bevételt és nyereséget nem a lelkes próbálkozás, hanem a tudatos cselekvés hozza, így tudsz tanulni, magasabb szinten folytatni vállalkozásodat. A lelkes próbálkozás sem rossz, csak tudatos tervezés nélkül piszok drága és fárasztó.

Az eredményes vállalkozáshoz az üzleti terv a legjobb recepteskönyv, amely egy átfogó képet ad arról, hogyan építsd fel a vállalkozásod lépésről lépésre a kitűzött céljaid elérése érdekében.

Milyen sorrendben írd meg az üzleti terved témáit és miért?

Ha megálmodtad a célod és azt, hogy a vállalkozásod ehhez hogyan és mit tesz majd hozzá, akkor fogj bele az üzleti terv részletes kidolgozásába.

1) A vezetői összefoglaló az üzleti terv legelső része, azonban célszerű ezt a legvégén megírni. Általánosságban elegendő akár csak 1-2 oldal hosszúságúnak lennie, azonban azért kell ezt utolsóként megírni, mert ez a vállalkozás küldetésének és minden fontos területet érintő területének tömör összefoglalója. A lényeget pedig csak a részletek kidolgozása után lehet összefoglalni.

Az összefoglalóban szerepelnie kell mindennek, amit az üzleti tervünk szempontjából fontosnak tartunk, illetve ami ahhoz szükséges, hogy meggyőzzük a tervünket olvasókat (legyenek azok a munkatársaink, a befektetőnk vagy éppen egy hitelintézet) arról, hogy az üzleti céljaink, elképzeléseink piacképesek és egy prosperáló vállalkozás építhető rá.

A vezetői összefoglalóban szerepeljen többek között:

  • a vállalkozók bemutatása;
  • a piaci környezet bemutatása;
  • az üzleti ötlet (mit csinálunk, milyen szükségletet elégítünk ki, milyen célcsoport számára és milyen módon, formában, milyen értéket teremt vállalkozásunk);
  • a vállalkozás bemutatása (a termelési/szolgáltatási terv, valamint a szervezeti felépítés összefoglalása);
  • a pénzügyi elemzés összefoglalója (a legfontosabb „sarokszámok”, azaz a várható költségek, bevétel, hiteligény mellett milyen jövedelmezőség prognosztizálható a vállalkozás kapcsán).

2) A vállalkozás rövid bemutatásának célja az, hogy a cég röviden összefoglalt történetét, küldetését, rövid, közép és hosszú távú céljait, hitvallását mutassa be, valamint azt, hogy termékeivel/szolgáltatásaival miképp akar nyomot hagyni a világban. Mi az üzleti ötlet egyedisége, mi az a technológia vagy módszer, amivel megvalósítja azt és nem utolsó sorban, kik vesznek részt a vállalkozásban. Ez utóbbi különösen abból a szempontból fontos, hogy a résztvevők hozzáadott értéke mennyire jelent garanciát a vállalkozás sikerességére nézve.

Ennek a fejezetnek döntő jelentősége van a vállalkozás iránti bizalom felkeltésében és ezen keresztül akár egy befektetői döntésben is.

„Ne arra törekedj, hogy maga légy a siker, hanem arra, hogy értéket közvetíts.” (Albert Einstein)

3) A piacelemzés és egyéb analízisek segítenek bennünket, hogy a vállalkozásunkon túl objektíven mérjük fel hogy működik a piac, hogyan alakul a kereslet és a kínálat, hogy érdemes pozícionálni magunkat.

Az elemzések köre nagyon széles lehet, különösen specifikus területeken, viszont mindenképpen három irányban kell lefolytatni:

  • kik a piaci szereplők,
  • milyen hasonló „helyettesítő” termékek érhetőek el,
  • nézzük meg a gazdasági környezetet (pl. finanszírozási lehetőségek, válság, fellendülés, átalakulás)
  • az adott iparági tendenciákat (fejlesztések, trendek, igények alakulása), amelyben tevékenykedni akarunk, és
  • vállalkozásunk erősségeit és gyengeségeit egyaránt.

Mindezekre a legismertebb módszerek:

  • PEST elemzés: a makrogazdasági környezet a vizsgálatára
  • a PORTER-féle iparágelemzés, valamint a
  • SWOT analízis a vállalkozásunk objektív felmérésére

4) Az üzleti modellt bemutató fejezetekben részletezzük és elemezzük, hogy a vállalkozás hogyan, milyen módon fogja a termékeit, szolgáltatásait értékesíteni. Ez a lényege mindennek, itt vizsgáljuk meg az ügyfélszerzési és értékesítési folyamatokat, marketing (ügyfelek tájékoztatása), a pénzügyi (mennyi pénzt költünk értékesítés támogatásra?), illetve a humánerőforrás-szervezés (ki fogja értékesíteni a termékeket?) szempontjaiból és itt vizsgáljuk meg a lényegi termelési, szolgáltatási folyamat működtetését, megvalósítási módját is.

Ez a működtetési terv elemzi azt, hogy az elméletben megálmodott üzleti koncepciónkat hogyan, milyen folyamatokon keresztül tudjuk a gyakorlatba átültetni. Itt az operatív és menedzsment folyamatok mellett a termékek gyártását, gyártási tervét, a szolgáltatások megvalósítását és azok minőségi és mennyiségi kritériumait és terveit részletezzük. Érdemes itt részletezni az egyes mérföldköveket is, amelyeket el akarunk a vállalkozásunkkal érni.

5) Az üzleti terv egyik, ha nem lefontosabb és egyben a legkomplexebb része a pénzügyi tervezés kifejtése. A számok sosem hazudnak, és itt dől el, hogy a vállalkozásunk mennyire lesz prosperáló, milyen bevételi-kiadási opciókkal számolhatunk, nyereségessé tudjuk-e tenni?

A pénzügyi tervnek az üzleti modell bemutatására kell alapoznia, az abban szereplő pénzügyi elemeket összesítenie. Ez az üzleti terv legfontosabb és egyben kihagyhatatlan része.

Meglévő cégeknél mindenképpen tartalmazza

  • a korábbi mérleg adatokat,
  • a cash flow tervezést,
  • a jövedelmezőség tervezését,
  • költségelemzések (alapanyag, munkaerő, logisztika, működtetés, adó stb.)
  • adott esetben hitel-tőke-befektetési igényt és annak mértékét,
  • a fedezeti pont elemzését, valamint
  • a meglévő és szükséges források elemzését.

6) A mellékletek, számítások fejezetet sem hagyhatjuk ki, hiszen ebben szerepeltetjük azokat a dokumentumokat, amelyekre a többi fejezet megállapításait alapoztuk.

Mi kerülhet ide?

  • alapító okirat,
  • előszerződések, árajánlatok
  • pénzügyi elemző táblázatot, kimutatások,
  • engedélyek,
  • a közreműködők önéletrajzai
  • marketinganyagok, kommunikációs üzenetek
  • pályázatok
  • termékspecifikáció
  • technológiai leírások stb.

Az üzleti terv készítése kétségkívül nagy idő- és energiabefektetést igényel, de egyvalami biztos: mindenképpen megtérül.

Végezetül, ha szeretnél egy konkrét sorvezetőt, amely fogja a kezed és szó szerint végig vezet az ületi tervezés folyamatán, vess egy pillantást a WMI Business Compassra.

Ha tetszett a cikkünk

Oszd meg barátaiddal