Blog

Hogyan készítsünk üzleti tervet?

Mi is valójában az üzleti terv?

Az üzleti terved a vállalkozásod alappillére és legfőbb segítője a vállalkozói döntések meghozatalában. A célok kitűzésétől a kiinduló helyzet elemzésén át a megvalósítás módjáig összefoglal minden fontos teendőt és szempontot, melyre figyelni érdemes. Egy olyan stratégiai és operatív tervezés eredménye, amely megmutatja vállalkozásod a miért-jét, fókuszban tartja a folyamatokat és segít megvalósítani a hogyan-okat.

Az egyik leghasznosabb segítőd lesz az üzletvitelhez szükséges fontosabb területeken: meghatározod benne a vállalkozás célját, végig vezet a vállalkozási stratégiádon, átgondolod a segítségével a pénzügy, a termék/szolgáltatás, marketing területeit, céljait és feladatait. A működési terved alapja lesz, átláthatóvá teszi a szervezeti struktúrát, a kockázatokat és a piaci helyzetet.

Egy jó üzleti terv útjelzőként vezet végig a vállalkozásod elindításának és irányításának minden egyes szakaszán. Segít átgondolni a feladatokat, fókuszba tenni a célokat, mankót nyújt a fontos döntések előtt. Úgy tekints rá, mint egy térképre, amit a vállalkozásod felépítése, működtetése és fejlesztése során használsz.

Ez egy „élő” dokumentum, együtt fejlődik és változik a vállalkozásoddal.

Miért fontos a tervezés?

Az üzleti terv és maga a tervezési folyamat legnagyobb haszna abban rejlik, hogy a rövid vagy hosszú távú vállalkozási céljaidat – ami bizony sokszor izgalommal tölti el az embert – olyan feladatokra bontja, amelyek megvalósítása reálissá válik számodra a tervezési folyamatnak köszönhetően. A vállalkozás fejlesztés hatalmas feladat. De ha lebontjuk kisebb lépésekre, eszközökre, megoldási módokra, akkor a mellett, hogy mindig fókuszban tart legfőbb céljaid elérésében a szürke hétköznapok feladatait is elérhetővé és megvalósíthatóvá teszi.

Folyamatosan, lépésről-lépésre segít vállalkozási céljaid megvalósításában – a legnagyobb gyakorlati jelentősége ebben van.

Dinamikusan változó gazdasági körülmények között érdemes egyáltalán üzleti tervezésbe kezdeni?

Tény, hogy a makrogazdasági helyzet hektikusan és dinamikusan változik, de éppen emiatt érdemes fokozott figyelmet fordítani a tervezésre, helyzetelemzésre és ha szükséges az újra tervezésre vagy a már meglévő tervek felülvizsgálatára is.

Aki úgy gondolja, hogy ebben a bizonytalan helyzetben nem is érdemes vesződni az üzleti terv elkészítésével, az téved, mert az üzleti terv keretet ad, hogy rugalmasan és naprakészen tudj reagálni a fejleményekre, adandó lehetőségekre és fenyegetésekre.

Az egyre nehezedő gazdasági körülmények megkövetelik, hogy rendszeresen felülvizsgáld eredményeidet és stratégiádat, és ha szükséges folyamatosan aktualizáld, frissítsd üzleti tervedet.

Miért érdemes felülvizsgálni az üzleti terveket? Mert egy az aktuális igényekre és lehetőségekre szabott terv erős és stabil alapot biztosít, a vállalkozás reális pénzügyi és piaci helyzetének értékelésére és fejlesztésére, ami megkönnyíti a külső gazdasági körülményekre való reagálást és megalapozott döntéshozatalt. Ráadásul nem csak a külső helyzetekre reagálást, de a belső működést, a menedzsment irányítást és hatékony kontroling-ot is segíti. Ezért nagyon fontos, hogy akár új projekt beindításán dolgozol, akár kezdő vállalkozó vagy, akár hitel- vagy befektető-keresés előtt állsz, akár a hektikusan és dinamikusan változó gazdasági kihívásokra akarsz reagálni, legyen egy leírt, alaposan kidolgozott üzleti terved.

Mire használhatod az üzleti terved?

Minél fontosabb számodra a vállalkozásod célja, annál inkább szükséged van egy jó stratégiai tervre. Egy tervre, ami pontosan megmondja neked, hogyan érd el a kitűzött célt.

Ha most indítod a vállalkozásod vagy a meglévő vállalkozásod profilját alakítod át, akkor üzleti terved lesz a sorvezetőd a megvalósítás során. Megmutatja, hogy érdemes-e belevágni a dolgokba, meg hogy tudod megvalósítani kitűzött céljaidat.

Az üzleti terv alapját adó stratégia lehetővé teszi, hogy minden munkatárs és közreműködő számára egyértelmű legyen, mi a vállalkozás célja, illetve ezt hogyan, milyen értékrend mentén tervezi elérni a csapat, így gördülékenyebb és sikeresebb lesz közös munka.

Üzleti terved célja, hogy céged stratégiájának megvalósítása erős alapokon álljon, biztos üzleti, pénzügyi és működési háttérrel rendelkezzen. A fejlődés előfeltétele és fenntarthatóan jó minőség biztosítása érdekében üzleti terved bizonyítja, hogy céged stabilan, tervezhetően működik és a megbízások teljesítése biztos lábakon áll.

Az üzleti terv elengedhetetlen ahhoz, hogy egy-egy nagyobb beruházáshoz vagy projekthez hitelt vagy befektetőt találj. Ebben az esetben az üzleti tervedben nagyon fontos, hogy reális középtávú célokat tudj megfogalmazni, és persze egyértelműen ki kell tudd mutatni a pénzügyi és stratégiai tervben, hogy a befektetés meg fog térülni. Itt a tervekben szereplő alapadatok és feltételezések alátámasztása kiemelkedően fontos, melyekről részleteiben is érdemes lehet egyeztetni a finanszírozóval.

Akkor jó az üzleti koncepció, ha nem csak a cégvezető fejében, hanem minden érintett felé egyértelmű mit és hogyan tervez elérni a vállalkozás, ezért az üzleti terv alapják képző stratégiát érdemes transzparensen kommunikálni és megosztani az érintettekkel.

Hogyan használd?

Minden cégnél hasonló nehézségek vannak, ha tervezésről van szó. A tervezési folyamat része a rendszeres újratervezés, amivel az ég világon semmi probléma nincs, ha a vállalkozásnak egyértelmű céljai, értékrendje és stratégiája van, hiszen ezzel összhangban naprakészen tud reagálni az aktuális üzleti lehetőségekre és kihívásokra.

A vállalkozás jövője szempontjából alapvető fontosságú az üzleti tervezés: egy, a vállalkozásra szabott, egyéni és legfőképpen LEÍRT üzleti terv.

Az, hogy egy nagyvállalatnak van üzleti terve nem kérdés. A kkv-k, egyéni vállalkozók azonban sokszor ódzkodnak ennek elkészítésétől és csak ha nagyon muszáj, (pl. hitelkérelemnél, támogatás igénylésnél) készítik el. Pedig üzleti terv nélkül elképzelhetetlen,

  • a külső forrás bevonás (pl. hitel, támogatás, tulajdonostárs bevonása)
  • a tevékenységi kör bővítése,
  • az új piacra lépés,
  • nemzetközi terjeszkedés
  • gyors és hatékony reakció a gazdasági átalakulásra .

De akkor kinek is készül az üzleti terv tulajdonképpen? Elsősorban magunknak!

Segít letisztázni az elképzeléseinket, hogy az álmokból célok, a célok megvalósításából pedig eredmények lehessenek. Magunknak segítünk vele, hogy irányt mutasson, nekünk kell érteni, mi fogjuk használni a stratégiai döntéseink meghozatalakor. Ezért nagyon fontos, hogy saját magadra, a saját vállalkozásodra szabd. Az értékét lehet csupán akkor fogod realizálni, amikor jön egy nem várt akadály – és bizony mostanában ebből jópár kijut a vállalkozóknak – de nem mindegy, hogy ilyenkor van egy mankód, amire támaszkodhatsz, megvannak a megoldás előkészítéséhez szükséges információk, adatok, számok, amihez igazodni tudunk. Erre szoktam mondani, hogy két pont között a legrövidebb út az egyenes.

Használd rendszeresen, negyedévenként nézd át, vedd számba, mit értél el, hogyan „jönnek a számok”, mit érdemes más irányba vinni, hol érdemes korrigálni. Egész évben legyen ez a sorvezetőd. És minden év végén szánj pár napot arra, hogy alaposan átgondolod, ha kell, újratervezed, kiegészítsd.

Hogyan fogj hozzá az üzleti terved elkészítésének?

Az üzleti terv a következő fő részekből áll:

  • Vezetői összefoglaló
  • A vállalkozás rövid bemutatása
  • Marketing/piaci terv, háttérelemzés
  • Termék, gyártás, tevékenység bemutatása
  • Emberi tényezők, humán források (vezetők, képesítések, munkaerő szükséglet)
  • Pénzügyi terv
  • SWOT analízis – előnyök és kockázatok elemzése
  • Megtérülési számítások, egyes alternatívák bemutatása
  • Mellékletek, számítások, kalkulációk

Az első és legfontosabb: jelölj ki minimum 3-5 napot arra, amikor csak az üzleti terveden fogsz dolgozni. A leghatékonyabb, ha elvonulsz egy inspiráló helyre, és ott adod át magad a tervezés örömének (mert hogy ezt örömmel is lehet csinálni). Ezekre a napokra ne szervezz tárgyalásokat, ne legyenek fontos meetingek és ha teheted vonulj el az irodádból egy csendes (de térerővel rendelkező) helyre, ahol nyugodtan tudsz számolni, tervezni, célokat kitűzni. És bizony a telefont kikapcsolni a nap nagy részében sem ördögtől való.

Miért fontos ez?

Ha jól és alaposan akarjuk csinálni, kell a fókusz, az összpontosítás, hogy a napi csip-csup ügyek ne vonják el a figyelmedet. És ne mondd, hogy nincs rá időd! Ha a legfontosabb építőkő elkészítésére nem tudsz pár napot rászánni, akkor a vállalkozásod ügyvitelét hogyan tervezed megvalósítani? Annyi felesleges kört, idő és energiaráfordítást megspórolsz vele magadnak! Gondolkodj és tervezz előre.

Ha kitűzted az időpontot, akkor szedj össze minden szükséges információt, adatot, ami a rendelkezésedre áll. Szedd össze, ha lehet előre a konkurenciád, a piacod elérhető információit, az előzetes költség-bevétel számításaidat, a terveidet, a céljaidat. Érdemes azzal kezdeni, hogy végiggondolod, milyen információkra, adatokra van még szükséged, például a piaci tervezéshez írd össze a legfőbb konkurenciáidat, a termékeiket, az árazási stratégiájukat.

Mire van szükség az üzleti terv elkészítéséhez?

Hasznos, ha van sorvezetőnek egy alap üzleti terv, amely a segítséged lehet az összeállításnál. ugyanakkor ezt ne egy kőbe vésett szabályozó rendszernek vedd, nyugodtan térj el tőle. Ugyanakkor abban sokat segít, hogy fókuszban maradj a munka alatt.

Fontos, hogy az elkészítéséhez minden adatot gyűjts össze és legyen egy helyen lementve, könnyen elérhető módon.

Tervezz hosszútávra!

Sokan csak azért és olyan minőségben írnak üzleti tervet, hogy meglegyen kilóra. Azt javaslom, Te ne tartozz közéjük, különösen, ha nem 6 hónapra, hanem minimum 20 évre tervezed a vállalkozásod. Enélkül is lehet működni, de arra készülj fel, hogy ha e térkép hiányában mész a tengerre, könnyebben zátonyra fut a hajód.

Egy üzleti terv sokkal több lehetőséget rejt magában, ha jól csinálod, mint amit a városi legendák érzékeltetnek. Élj ezzel a lehetőséggel! Segítek Neked!

Végezetül, ha látni szeretnéd, hogy az üzleti terv hogyan illik bele a nagyobb képbe a vállalkozásod elindításánál, vess egy pillantást a WMI Business Compassra, mert ezzel garantáltan élvezni fogod a tervezést: https://businesscompass.hu/

Ha tetszett a cikkünk

Oszd meg barátaiddal