Az előző cikkekben végig vettük, hogy milyen előzetes információkat kell összegyűjtened, milyen elemzéseket kell elvégezned, ahhoz, hogy hatékonyan és eredményesen készítsd el vállalkozásod térképét, üzleti tervét.
Először megvizsgáltuka miért-edet, azért, hogy segítsen fókuszban tartani a mi-t és megvalósítani a hogyan-okat. Majd átgondoljuk milyen részekből áll és ezek a fejezetek hogyan épülnek egymásra, azaz miként áll össze több oldalról is megvilágítva a komplex koncepció.
Most pedig belekezdünk a gyakorlati megvalósításba!
Hogyan készülj fel?
Az első és legfontosabb: jelölj ki minimum 3-5 napot arra, amikor csak az üzleti terveden fogsz dolgozni. Ezekre a napokra ne szervezz tárgyalásokat, ne legyenek fontos meetingek és ha teheted vonulj el az irodádból egy csendes (de térerővel rendelkező) helyre, ahol nyugodtan tudsz célokat kitűzni, tervezni, alkotni és számolni. A telefont kikapcsolni a nap nagy részében sem ördögtől való, ha fókuszáltan szeretnél haladni.
Miért fontos ez?
Ha jól és alaposan akarjuk csinálni, kell az összpontosítás, a fókusz, hogy a napi csip-csup ügyek ne vonják el a figyelmed. És ne mondd, hogy nincs rá időd! Ha a legfontosabb dokumentum elkészítésére nem tudsz pár napot rászánni, akkor a vállalkozásod ügyvitelét hogyan tervezed megvalósítani?
Akárhol is vagy, légy ott teljesen! – Eckhart Tolle
Nagy levegő! … ééés kezdjük!
A folyamat időtartama, környezet, hogyan teremtsd meg?
Nagyon fontos, hogy teljes figyelmedet rá tudd szánni a tervezésre és hogy a fontos legyen a fontos feladat.
Tervezz ebbe az időszakba előre olyan napokat,
- amikor a célkitűzésre koncentrálsz,
- amikor maga a terv összeállítása van a fókuszban,
- olyanokat, amikor az előre összegyűjtött adatokat elemzed, rendszerezed és
- olyanokat, amikor átnézed, összehasonlítod a fejezetekben leírtakat és összefésülöd a bennük lévő információkat.
- Írd ki magadból 15-30 perc alatt azokat a feladatokat, amiket akkor kellene csinálnod, ha most nem az üzleti terveddel foglalkozol.
Írd össze őket és találj helyet nekik a naptárban az üzleti tervírás utáni időszakban. Érdemes e tekintetben előre is gondolkodni, és azokat a feladatokat, amelyek erre az időszakra esnének, már korábban megcsinálni. Ez segít félretenni a napi teendőket, hogy ne tudják elvinni a fókuszt a kreatív alkotó folyamatról.
- Gondold át a küldetésed!
- Milyen céllal hoztad létre vállalkozásodat, mik azok a hozzáadott értékek, amit ezen keresztül adni tudsz a világnak és ezt milyen elvek mentén akarod véghez vinni?
- A vállalkozásod miben segíti a vevőidet, mit ad a számukra?
- Mi az, ami a legfontosabb a vállalkozásod számára?
- Mitől lesz jó nekem mindez?
- Milyen rövid, közép és hosszú távú céljai vannak a vállalkozásodnak? Érdemes 1 éven belüli, 3 és 5 éves terveket összeállítani.
- Írd össze, melyek azok a mérföldkövek, amelyeket el akarsz érni, és adj nekik határidőt. (Például: mennyi ügyfelem legyen, milyen fejlesztéseket valósítsak meg, milyen beruházásokat valósítsak meg, milyen pénzügyi kereteim legyenek stb.)
- Készítsd el a vállalkozásod SWOT analízisét.
+ ERŐSSÉGEK (BELSŐ)
Olyan elemek, amiben a céged, terméked, koncepciód kiemelkedően erős.
- Miért téged választanak az ügyfelek? Miben vagy jó? Mihez értesz?
- Miben kiemelkedő terméked, szolgáltatásod?
- Mit csinálsz jobban versenytársaidnál?
- Mik a legnagyobb pozitívumok? Mik az egyedi termék vagy szolgáltatás jellemzőid?
- Milyen forrásaid vannak, ami a versenytársaidnak nincs?
- Olyan elemek, amiben a céged, terméked, koncepciód kiemelkedően erős.
+ LEHETŐSÉGEK (KÜLSŐ)
Olyan elemek, amelyeket a későbbiekben ki lehet aknázi.
- Hogyan kezelheted legjobban a technológiai változásokat?
- Hatékonyan osztod be az erőforrásaidat?
- Van olyan lehetőség, eszköz vagy egyéb erőforrás, amelyet nem használsz ki teljesen?
- Melyik hirdetési csatorna teljesít jól és miért?
- Mit érdemes kipróbálni?
– GYENGESÉGEK (BELSŐ)
Azok a pontok, melyekben még erősíteni kell vállalkozásod, vagy ami hátráltatja a cég fejlődését.
- Mire panaszkodnak az ügyfeleid?
- Milyen problémákat vagy negatívumokról tudsz?
- Miért gondolják meg magukat az ügyfelek, választanak mást?
- Miben lehetne jobb a céged? Mik a legnagyobb kihívások vállalkozásod életében?
- Milyen erőforrásokkal rendelkeznek a versenytársaid, amivel te nem?
– VESZÉLYEK (KÜLSŐ)
Ezek bekövetkezése problémát okoz, kedvezőtlenül hat a cégre, érdemes rá felkészülni, figyelembe venni a tervezésnek.
- Milyen piaci változások, trendek veszélyeztetik az eredményességedet?
- Hol van nagy kitettséged?
- Mitől függ jelentős mértékben a tevékenységed?
- Milyen változások okozhatnak drasztikus változást? Mire érdemes figyelni? Mire érdemes felkészülni?
- Piacelemzés
A részletes piacelemzéshez készíthetsz kérdőíveket, felteheted kérdéseidet a potenciális vásárlókat tartalmazó fórumokon és közösségi csoportokban, készíthetsz mélyinterjút egy-egy potenciális vásárlóval. A cél, hogy minél több visszajelzést kapj a termék vagy szolgáltatás ötleteddel kapcsolatban.
A részletes piacelemzés célja, hogy felmérd…
- Mik a fogyasztói igények? à Nagyon fontos, hogy később a termékfejlesztésedet is ez alapján határozd meg és ne a saját személyes preferenciáid alapján!
- Van-e a termékedre szükség a piacon? Hiánycikk a piacon?
- Hajlandóak-e érte fizetni a vásárlók és ha igen, mennyit?
- Milyen hasonló megoldások elérhetők a piacon?
- Kik és milyen megoldásokat nyújtanak ebben a szektorban?
- A részletes piacelemzés eredményeit érdemes átbeszélni minél több emberrel, több szem többet lát elven és átgondolni a tanulságokat és visszajelzéseket. Nem egyszerű tárgyilagosan dönteni, mindannyian elfogultak vagyunk kicsit saját ötletünkkel szemben, de az üzleti döntéseket érdemes hideg fejjel, a tényeket mérlegelve meghozni.
A visszajelzések kiértékelését követően javasolt pontosítani, meghatározni
- a célpiacot,
- az elosztási csatornákat,
- a termék árát,
- az értékesítési lehetőségeket.
- Termékfejlesztés
Ha a részletes piacelemzés pozitív eredménnyel zárult és érdemes elkezdeni a termékfejlesztést, először érdemes áttekinteni a potenciális fogyasztók visszajelzéseit és annak tanulságai alapján kialakítani a termék vagy szolgáltatás sajátosságait.
Termékfejlesztés során többek között ezekre érdemes figyelni:
- Mik a termék tulajdonságok?
- Milyen terméktulajdonságok alapján választ a vásárló? (pl. olcsóbbat választja, prémium minőségűt választja, környezettudatos megoldást választ szívesebben)
- Milyen fizikai tulajdonságokkal rendelkezik a termék?
- Mik a termék előnyök?
- Hogy lehet pozícionálni a terméket?
A termékfejlesztés elején érdemes pontos költségkalkulációt készíteni, felmérni, hogy a piaci ár és a termék előállításához kapcsolódó összes költség közötti árrés elegendő-e.
Tervezz előre és számold ki, mibe érdemes belevágni! Olyan terméket/szolgáltatást készíts, amit nyereségesen lehet értékesíteni és a visszaforgatott nyereségből fejleszd tovább a céget!
- Értékesítési és marketing terv
Az értékesítés művészet, melyen vállalkozásod eredményessége múlik. Készíts tudatosan felépített értékesítési és marketingstratégiát, hogy vásárlóid számára te legyél az első számú választás és visszatérő ügyfélköröd lehessen.
Készítsd el a részletes vásárlói életutat, amely mind az értékesítési, mind pedig a marketing mérföldköveket és feladatokat meg fogja mutatni számodra. Legyen ez minél részletesebb!
Gondold végig, hogyan, milyen csatornákon keresztül jut el a terméked, szolgáltatásod a vásárlódhoz.
Nem elég az új vásárlók bevonzásán gondolkodni és abba energiát fektetni, legalább ilyen fontos, ha nem fontosabb, a korábbi vásárlókkal történő kapcsolattartás és nyomon követés.
Biztosan hallottad már te is több helyen, hogy a legnagyobb haszon a visszatérő ügyfelek vásárlásaiból származik, ezért is érdemes kapcsolatban maradni velük, visszamérni mivel voltak elégedettek és min érdemes változtatnod, hogy legközelebb is téged válasszanak.
- Folyamatok és projektek részletes kidolgozása
Gondold végig az alábbiakat
- Mit, miért akarsz és hova akarsz vele eljutni. Figyelj a környezetre, az eredményre és az érzésekre is. Írd le ezeket minél részletesebben, hogy a későbbiekben könnyű legyen felidézni, emlékezni rá és így újra azok az érzések tudnak hatalmukba keríteni, amiket most érzel az adott projekttel kapcsolatosan.
- Határozd meg, hogy mikorra akarod elérni a projekt végeredményét.
- Gondold végig, hogy az adott projekt végrehajtása mennyi időt igényel. Heteket? Hónapokat? Vagy akár éveket? Ne feledkezz meg az előkészítésről és az utólagos elszámolásról, értékelésről sem. Kezdő időpont (mikor kell legkésőbb elkezdeni) Ez az időpont jelöli azt a végső pillanatot, amikor bele kell kezdened a projekt megvalósításába, különben csúszás lesz a befejezésnél.
- Fontos, hogy menet közben nyomon kövesd az egyes lépések haladását, ezért iktass be a megvalósításba olyan időpontokat, amikor megvizsgálod a lépés addigi eredményét, és ha szükséges, akkor be tudj avatkozni.
- Határozd meg, hogy milyen léptékekben fogod mérni a projekt haladását és eredményességét. Például Ft/fő, db/hó, %-os növekedés. Fontos, hogy olyan mértékegységet válassz, ami a haladást is képes megmutatni.
- Fontos, hogy minden projektnek legyen EGY felelőse. Nem kettő, nem három, hanem pontosan egy. Ez természetesen nem azt jelenti, hogy neki kell azt a projektet végrehajtania. A projekt felelőse gondoskodik arról, hogy a meghatározott időpontban elinduljon a projekt, a szükséges erőforrások rendelkezésre álljanak. Menet közben pedig irányítja a megvalósulást.
- Gondolkozz el azon, hogy a vállalkozásnak milyen rendelkezésre álló erőforrásai vannak ahhoz, hogy a lépéseit megvalósítsa, és milyen erőforrások szükségesek még.
Tipikus erőforrások:
- emberek,
- tudás,
- pénz,
- kapcsolatok,
- gépek,
- eszközök,
- programok,
- idő.
- Részletesen dolgozd ki minden projekt pénzügyi hátterét. Ezek összessége adja majd az éves pénzügyi terv alapjait, valamint meghatározza azt is, mikor milyen időszakokban mennyi pénzügyi forrást, melyik projektre kell allokálnod.
- Ügyfelek – kik lesznek az ügyfeleid és ők milyen tulajdonságokkal rendelkeznek? Milyen igényüket elégíti ki a terméked, szolgáltatásod?
- Működés – milyen formában, hol, milyen körülmények között, milyen munkamenetrendben működteted a céged.
- Emberi erőforrás – hány munkatársra van szükséged és milyen kvalitásokkal kell rendelkezniük?
- Állítsd össze az üzleti terved az alábbi fő pontokba szedve:
- Vezetői összefoglaló
- A vállalkozás rövid bemutatása
- Marketing/piaci terv, háttérelemzés
- Termék, gyártás, tevékenység bemutatása
- Emberi tényezők, humán források (vezetők, képesítések, munkaerő szükséglet)
- Pénzügyi terv
- SWOT analízis – előnyök és kockázatok elemzése
- Megtérülési számítások, egyes alternatívák bemutatása
- Mellékletek, számítások, kalkulációk
- Érdemes ezt követően rögtön előkapni a naptárad is és minimum havi lebontásban összeállítani a jövő évi üzleti feladataidat.
+1. Végezetül, ha szeretnél egy konkrét sorvezetőt, amely fogja a kezed és szó szerint végig vezet az üzleti tervezés folyamatán, vess egy pillantást a Business Compass üzletfejlesztő munkafüzetre: