Minél fontosabb egy cél, annál inkább szükség van egy tervre. Így, ha vállalkozásod sikere fontos számodra, akkor itt az idő, hogy az üzleti terv elkészítésére is rá szánd a megfelelő időt és energiát.
Az üzleti terv készítéséhez rengeteg sablon található az interneten, azonban ezeket csak egy alapnak érdemes használni, hogy üzleti tervünket maximálisan saját vállalkozásunkra tudjuk szabni.
Sikeres cégvezetőként, tulajdonosként gyakran tapasztalhatod, hogy egy jól kidolgozott stratégia aranyat ér. Egy stratégia a célkitűzéstől az akciótervig segít elérni a fontosabb mérföldköveket és így nem csak Te, mint cégvezető, de a munkatársaid is hatékonyabban, céltudatosabban tudnak majd haladni a közös célok felé.
Ahol nincs kikristályosodott stratégia és üzleti terv, ott bizony se a munkatársak, se a közreműködő partnerek nem érzik magukénak a vállalkozás céljait, ezért kevésbé hatékony a szervezet és előfordulhatnak felesleges körök. Akkor jó egy üzleti koncepció, ha nem csak a cégvezető fejében, hanem minden érintett felé egyértelmű mit és hogyan tervez elérni a vállalkozás, hogy egy irányba tudja mindenki tolni a szekeret.
Minden cégnél hasonló nehézségek vannak, ha tervezésről van szó. A tervezési folyamat része a rendszeres újratervezés, amivel az ég világon semmi probléma nincs, ha a vállalkozásnak egyértelmű céljai, értékrendje és stratégiája van, hiszen ezzel összhangban naprakészen tud reagálni az aktuális üzleti lehetőségekre és kihívásokra.
Az üzleti terv készítésének folyamata
0. lépés: Ötletbörze
Ha megérett benned a gondolat, hogy egy vállalkozás létrehozásával akarod megvalósítani a céljaid, akkor a nulladik lépésben a legfőbb motivációd érdemes tisztán látni. Gondold végig, mit szeretnél elérni az üzleti koncepciód megvalósításával és fogalmazd meg, konkrétan mi az, amiért bele akarsz vágni az üzletfejlesztésbe.
Az ötletelés során figyeld meg:
- Milyen megoldásokból van hiány?
- Mire lenne igénye az embereknek, van-e rá kereslet?
- Mire tudsz jobb megoldást ajánlani, mint ami jelenleg elérhető?
- Mit tudsz szebben, jobban, jobb minőségben és hatékonyabban csinálni másoknál?
- Tudsz-e olyan megoldást, ami jelenleg nincs és hiányt pótolnál vele?
Amennyiben külső forrás bevonásához készítjük az üzleti tervet, bizonyítani kell az üzleti tervben, hogy az ötlet pénzügyileg is életképes.
1. lépés: Célkitűzés
Merj nagyot álmodni! à Tűzd ki a céljaid! à Csináld!
Ha megvan az álomötlet, akkor mihamarabb foglald írásba a céljaidat, a mérföldköveket, ami jelzi mit, mikor akarsz elérni.
Célokat megfogalmazni és kitűzni nem mindig könnyű, de sokat segíthet, ha motiváló közösség vesz körbe. Hallgasd, olvasd sikeres vállalkozók előadásait, tanulj üzleti témájú platformokon. Motiváló közösségért csatlakozz a WMI Business Club programjaihoz! https://wmibusinessclub.hu/
Nagyon fontos lépés, hogy ÍRD LE A CÉLJAID! Írd, rajzold, dekoráld fényképekkel éslegyen mindig a szemed előtt! Ez lesz a legfőbb támaszod, amikor hirtelen kicsit nehezebbek a szürke, munkás hétköznapok! Fontos, hogy ezek a célok mérhetőek legyenek, konkrétak és reálisak.
Először jelöld ki a hosszú távú célod, majd a középtávút (3 év), ezt követően a következő 1 év céljait. Majd elkezdheted a megvalósításukat azzal, hogy havi/heti/napi feladatlistát jelölsz ki a magad számára.
Céljaid kijelölésénél mindig az legyen a fókuszod, hogy: teremts értéket ügyfeleid számára.
2. lépés: Ismerd meg a potenciális vevőid – avagy a buyer persona meghatározása
Mérd fel, hogy a vállalkozásod célcsoportjának
- mire van szüksége,
- valós problémájukra nyújtasz-e megoldást,
- hajlandóak és tudnak-e fizetni a termékedért/szolgáltatásodért?
A termékeknek, szolgáltatásoknak a legfontosabb tulajdonsága, hogy mit tesz hozzá a fogyasztók hétköznapjaihoz, milyen problémájukra nyújt megoldást.
Ezért mindig a vevőidre fókuszálj! Az ajánlatod pedig legyen visszautasíthatatlan!
Dolgozd ki alaposan a célcsoportod, határozd meg a fizetőképes fogyasztód, kutasd, ismerd meg a fogyasztási szokásait.
És miért olyan fontos ez?
A jól kidolgozott buyer persona,
- hatékonyabb hirdetést,
- hatékonyabb online marketinget,
- hatékonyabb termékfejlesztést biztosít a vállalkozásunk számára.
3. lépés: Találd ki a stratégiát
A cégvezető legfőbb feladata a stratégiaalkotás, ami meghatározza a cél megvalósításának legfontosabb kereteit majd összehangolja a megvalósításhoz szükséges feladatokat és folyamatokat.
Ennek első lépései a piac- és helyzetelemzés.
A piacelemzés során feltérképezzük, milyen körülmények között kell a vállalkozásnak boldogulnia. Ezt nem csak az első üzleti tervezésnél, hanem bizonyos időközönként is érdemes megismételni. Fontos, hogy mindig legyenek naprakész információid az iparági tendenciákkal, lehetőségekkel és kihívásokkal kapcsolatban.
A piacelemzés legismertebb módszerei:
- PEST elemzés: a makrogazdasági környezet a vizsgálatára
- a PORTER-féle iparágelemzés, valamint a
- SWOT analízis a vállalkozásunk objektív helyzetének felmérésére
Ezekről az elemzési módszerekről ITT olvashatsz részletesen!
A hosszú távú stratégia fontosabb lépései:
- erőforrások meghatározása,
- partnerek, beszállítók, disztribútorok körének meghatározása,
- szervezetfejlesztés, a folyamatok kialakítása,
- vállalati kultúra irányelveinek meghatározása (értékrend, prioritások),
- a stratégia és az operatív vezetés összehangolása.
4. lépés: A stratégia lebontása gyakorlati lépésekre
Itt válik az üzleti tervezés igazán gyakorlatiassá, ugyanis a több évre vagy akár évtizedekre felvázolt célok és az ehhez vezető stratégia átalakul heti és napi teendőkre, tehát operatív folyamatokká.
Vegyél elő egy naptárat, filofaxot vagy épp egy applikációt, amelyben egyre kisebb időszakokra bontod le a feladatokat. A hosszú távú céljaid már látod, rajta tartod a fókuszt, most dolgozd ki részletesen, mi fog történni az első évben. Ezt követően bontsd alá a feladatokat havi, heti majd végül napi szintre.
Fontos, hogy lásd mindig tisztán a távolabbi célt, ugyanakkor azzal is tisztában kell lenned, hogy a napi teendőkre koncentrálva tudod elérni azt.
5. lépés Termékek és szolgáltatások
Az üzleti modellt bemutató fejezetekben részletezzük és elemezzük, hogy a vállalkozás hogyan, milyen módon fogja a termékeit, szoláltatásait hatékonyan értékesíteni.
Itt fejtjük ki, az
- ügyfélszerzési és értékesítési folyamatokat, csatornákat,
- a termelés és szolgáltatás folyamatát, eszközeit, módszereit,
- a marketingkommunikációt,
- a vásárlói életutat,
- a humánerőforrás-tervezést majd végül, ha ezek az adatok rendelkezésre állnak
- a pénzügyi tervezetet.
6. lépés: Vezetői összefoglaló
Mire a fenti feladatokat elvégzed teljesen letisztul a kép és összeáll a vállalkozásod működtetésének bibliája.
Ekkor érdemes röviden összefoglalni a vállalkozásod esszenciáját és minden területéről egy rövid bemutatót megírni. Ez lesz az üzleti tervezés utolsó lépéseként, az üzleti terv legelejére kerülő vezetői összefoglaló.
+1. lépés: Tervezés, Szervezés és Cselekvés
Most, hogy elkészült az üzleti koncepciód, már „csak” az a dolgod, hogy cselekedj és valósítsd meg azt az álmot, amivel ezen az úton elindultál. Az üzleti terved végig ott lesz veled és térképként mutatja, mikor, merre menj.
Miért fontos a sorrend?
A fenti sorrend nincs kőbe vésve, azonban azt sorba véve tudod felesleges körök nélkül (idő és erőforrás megtakarítással), hatékonyan összeállítani az üzletfejlesztésed lépéseit. Az adatok egymásra épülnek, egyre többféle szempontból látsz rá az üzletedre és így tudod sorban minden oldalról megvizsgálva átlátni a folyamatokat, amelyeket ki kell alakítani, vagy éppen a szükséges eszközöket (pénz, fegyver, paripa és a lovasok), amelyeket be kell szerezni.
Végezetül, ha szeretnél egy konkrét sorvezetőt, amely fogja a kezed és szó szerint végigvezet az ületi tervezés folyamatán, vess egy pillantást a Business Compass üzletfejlesztő munkafüzetre. A Business Compass-t úgy állítottuk össze, hogy minden fontos témán és kérdésen végig vezessen, ami hozzájárulhat vállalkozásod sikeréhez, üzleti koncepciód kidolgozásához. Egyszerű, érthető és átfogó keretrendszerrel támogat céljaid megvalósításában.